Vi bruger digitale ID'er og pas for at tilbyde et højt niveau af sikkerhed og fortrolighed 

 

Et digitalt ID er en brugervenlig, praktisk og sikker måde at autentificere og validere din identitet på online. Det er direkte tilknyttet vores CPR-numre og er derfor unikke for den enkelte bruger. I Danmark kender vi denne identitetsløsning i form af NemID og MitID, som vi igennem en længere årrække har brugt i forbindelse med bl.a. netbank og offentlige tjenester. Her giver vores digitale ID en nem og sikker måde at logge på, acceptere transaktioner og underskrive aftaler på. Digitale ID'er er hovedsageligt udbredt i Skandinavien, men der er tegn på, at øvrige lande i særligt Europa overvejer at udvikle lignende systemer.

 

I dagligdagen bruger vi typisk vores digitale ID via en dedikeret app, der anvender telefonens biometriske værktøjer som f.eks. fingeraftryk og ansigtsgenkendelse til at validere vores identitet. Når du eksempelvis ønsker at logge ind på din bankkonto med et digitalt ID, skal du blot indtaste dit brugernavn (og eventuelt adgangskode) på den relevante login-skærm. Dette vil derefter sende en notifikation til appen på din smartphone, hvor du med et simpelt swipe kan få adgang til den ønskede service. Nemt og bekvemt.

 

Teknikken bag digitale ID'er er kompleks, men i al enkelhed kan de ses som et ekstra sikkerhedslag i form af to-faktor godkendelse, hvor du godkender og accepterer en handling med din identitet. På samme tid bekræfter du også, at du er den, som du giver dig ud for at være. Med to-faktor godkendelse og bekræftelse af din identitet kan du vide dig sikker på, at det kun er dig, der kan få adgang til dine onlinetjenester og digitalt underskrive aftaler i dit navn.

 

Som afsender af aftaler er digitale ID'er på samme måde en praktisk og sikker måde at både validere din underskriver og sikre, at du får den rette persons underskrift. At underskriver er den, som vedkommende giver sig ud for at være. Et digitalt ID skaber ligeledes et digitalt stempel for bedre at informere afsenderen om, hvem, hvornår og hvordan aftalen blev underskrevet. Opstår der tvivl om en underskrifts legitimitet, kan man hurtigt finde de nødvendige oplysninger og finde frem til fejlen og/eller misforståelsen.

 

SignIt blev oprindeligt designet med digitale ID'er i tankerne. Sikkerheden og trygheden forbundet med disse identiteter er afgørende komponenter i vores løsning for at sikre vores brugere en optimal og tryg oplevelse, når de både underskriver og sender aftaler til underskrift.

 

Som tidligere nævnt er digitale ID'er imidlertid ikke så udbredte uden for Skandinavien, skønt flere europæiske lande synes at åbne øjnene for samme eller lignende digitale infrastruktur. For borgere uden for Skandinavien er det derfor ikke nødvendigvis muligt at bruge digitale ID'er til at underskrive med, og af den årsag tilbyder vi muligheden for at underskrive med pas med Passport Reader (en app udviklet af Nets).

 

Digitale underskrifter med pas er ikke umiddelbart afhængig af det pågældende lands infrastruktur, men det kræver dog, at landets borgere anvender biometriske pas med indbyggede mikrochips. De fleste lande verden over understøtter biometriske pas i dag, men vi anbefaler alligevel, at du følger op på det relevante lands status på det område. For at bruge Passport Reader til at underskrive aftaler skal underskriverens telefon også understøtte NFC (Near Field Communication) og køre på enten Android eller iOS. Langt de fleste smartphones lever efterhånden op til disse krav.

 

Tilsvarende med digitale ID'er har underskrifter foretaget med pas et højt niveau af både sikkerhed og identitetsvalidering. Vores pasløsning fungerer nemlig også som en to-faktor godkendelse med biometrisk validering af underskriveren, inden aftalen kan underskrives. Indledningsvis downloader og installerer man appen, Passport Reader, der efterfølgende bruges til at aflæse passets mikrochip. Herefter bruges ansigtsgenkendelse til at validere underskriverens identitet. Skønt et pas ikke nødvendigvis er et digitalt ID i stil med NemID og MitID, tilbydes det samme niveau af sikkerhed og validering for netop at give både underskriver og afsender en optimal og tryg oplevelse.

 

Kort fortalt:

  • Digitale ID'er og pas
  • Fuldt understøttet
  • To-faktor godkendelse
  • Brugervalidering
  • Ansigtsgenkendelse

Få nemt underskrevet dokumenter med MitID eller NemID

Upload dit PDF-, word- eller excel-dokument, der skal sendes sikkert og underskrives digitalt

Vælg de modtagere, der skal have adgang til filerne og underskrive med NemID eller Nordiske signaturer

Sæt en deadline for, hvornår man kan se filerne og underskrive digitalt

Tilføj besked til modtagere

Afsend dokument til deling og digital underskrift i hele Norden

4,5 mio. borgere har NemID med offentlig digital signatur. 
NemID har samlet set været anvendt mere end 3 milliarder gange.

Digitaliseringsstyrelsen udtaler

Tal og statistik

85 pct. af danskerne er tilfredse eller meget tilfredse med NemID. Læs mere om NemID og se offentlige tilgængelige statistikker

 

Nemt at anvende og lejerne er glade for løsningen. Nemid fungerer godt især ved underskrivning af lejekontrakter.



Palle Eriksen

PE Regnskaber

At sende kontrakter med signit.dk er nemt og hurtigt. Nemid fungerer godt. Nu slipper jeg for, at lede efter kontrakterne i ringbind.



Lene Adelheid Jensen

Loveastray.dk

Upload af dokumenter og bilag er nemt og man kan samle flere underskrivere til et dokument



Brian Klausen

Thy-Mors Energi

Opret din konto og send dit første dokument inden for 5 minutter