I en længere årrække har vi brugt elektroniske og digitale signaturer til at underskrive aftaler og kontrakter, men hvad er forskellene mellem de to?

 

I det følgende skal vi tage et kig på de forskelle og se, hvorfor vi mener, at den digitale tilgang tilbyder et højere niveau af sikkerhed og fortrolighed. Hvis du er nysgerrig, kan du klikke her for at se, hvordan en digital signatur ser ud.

 

I moderne tider er det blevet nemt og bekvemt at underskrive kontrakter og aftaler, da vi støt bevæger os i retning af digital kommunikation og administration. Den traditionelle underskrift med pen og papir udvikler sig gradvist til elektroniske og digitale signaturer via stadigt bedre og mere moderne enheder og teknologier.

 

Hos SignIt omfavner vi den stigende digitalisering med glæde, da vi netop stræber efter vores ambitiøse mål om at skabe et bæredygtigt miljø med papirløse kontorer. Hvert år bliver der unødigt brugt en overvældende mængde papir såvel som timers papirarbejde på både at underskrive og administrere kontrakter og aftaler. Med en moderne tilgang kan vi skære papiret væk, minimere mængden af ​​papirarbejde og frigøre værdifuld tid og ressourcer.

 

I dag kan vi underskrive dokumenter ved hjælp af både elektroniske og digitale signaturer fra vores egne hjem. Begge er juridisk bindende og internationalt accepteret som gyldige signaturer, men hos SignIt har vi valgt den digitale tilgang som vores fokus frem for den elektroniske. Der er flere årsager bag denne beslutning, som vi vil udforske i det følgende.

 

Elektronisk vs. digital

 

Som digital serviceudbyder er vores hovedprioritet at give vores brugere og kunder en sikker, pålidelig og brugervenlig løsning. Den digitale signatur passer perfekt til netop det formål, men før vi dykker dybere ned i årsagerne bag, bør vi definere elektroniske og digitale signaturer for at skabe en grundlæggende forståelse.

 

En elektronisk signatur, også kaldet en eSignatur, er kendetegnet ved, at underskriveren skriver sin fysiske signatur på enheder som f.eks. telefoner, tablets og bærbare computere. Som underskriver kan du underskrive dokumenter og aftaler på op til flere måder. Som regel vil du skrive din signatur på enten en touchskærm eller tage et billede af din fysiske underskrift på papir og indsætte den i dokumentet. Det vigtigste er, at elektroniske signaturer er faktiske underskrifter, der elektronisk indsættes i dokumentet.

 

Digitale signaturer anvender enten et certifikatbaseret digitalt ID (NemID og MitID) eller biometrisk pasaflæsning til at underskrive dokumenter. Som underskriver skriver du aldrig din underskrift på hverken dokumentet eller via en enhed. I stedet bruger du dit NemID, MitID eller pas til at acceptere indholdet i aftalen, og denne accept fungerer som din digitale underskrift.

 

Når du har accepteret indholdet, bliver dokumentet forseglet med en tilføjet side, der indeholder din digitale signatur, der tydeligt angiver, hvem, hvornår og hvordan signaturen blev givet. Klik her for at se, hvordan signaturen ser ud på et underskrevet dokument. Dokumentet kan også kræve brugergodkendelse med enten et digitalt ID eller SMS-kode for at åbne og læse aftalen, før du underskriver den som et ekstra sikkerhedsniveau.

 

Den umiddelbare forskel mellem elektroniske og digitale signaturer er, hvordan den faktiske signatur er indstillet, men vigtige forskelle adskiller de to endnu mere.

 

To-faktor godkendelse og identitetsvalidering

 

Et digitalt ID er direkte knyttet til den enkelte person via personnummer og andre personlige oplysninger, der gør det mere sikkert at bruge onlineservices og validere vores identitet. De er praktiske og lette at bruge, og for langt de flestes vedkommende er det så nemt som at åbne en app. Af sikkerhedshensyn kræver disse apps to-faktor godkendelse med biometriske data såsom fingeraftryk, ansigtsgenkendelse eller en personlig pinkode for at fungere. Anvender du dit pas til at underskrive, bruger du på samme måde en certificeret app til at læse chippen på passet. Som en ekstra sikkerhed er der også en ansigtsgenkendelsesproces for at validere din identitet, før indholdet kan accepteres.

 

For at bruge digitale signaturer kræves det, at du bekræfter din identitet og validerer din signatur med enten dit digitale ID eller pas. Med andre ord kræver digitale signaturer reelt set to-faktor godkendelse og brugervalidering for at underskrive dokumentet. Omvendt har en elektronisk signatur ikke det samme eller lignende krav i sig selv. Som underskriver kan du underskrive ethvert dokument ved hjælp af eSignatur uden autentificering eller bekræftelse af din identitet.

 

Vi mener, at den iboende to-faktor godkendelse og brugervalidering i den digitale signatur er vitale elementer i underskrivelse af kontrakter og aftaler. Den øgede sikkerhed og identitetsbekræftelse gavner alle parter af kontrakten. Som underskriver kan du sikkert åbne, læse og underskrive dokumentet og vide, at kun du kan få adgang til og lovligt acceptere dokumentets indhold med din digitale ID. Som afsender kan du være sikker på, at din underskriver er den rigtige til at underskrive, og at de er dem, de udgiver sig for at være.

 

Af disse årsager er vi overbeviste om, at den digitale signatur er den bedste mulighed.

 

Kort fortalt:

  • Elektronisk vs. digital
  • Digitalisering
  • Øget sikkerhed
  • Øget fortrolighed
  • To-Faktor Godkendelse

Få nemt underskrevet dokumenter med MitID eller NemID

Upload dit PDF-, word- eller excel-dokument, der skal sendes sikkert og underskrives digitalt

Vælg de modtagere, der skal have adgang til filerne og underskrive med NemID eller Nordiske signaturer

Sæt en deadline for, hvornår man kan se filerne og underskrive digitalt

Tilføj besked til modtagere

Afsend dokument til deling og digital underskrift i hele Norden

4,5 mio. borgere har NemID med offentlig digital signatur. 
NemID har samlet set været anvendt mere end 3 milliarder gange.

Digitaliseringsstyrelsen udtaler

Tal og statistik

85 pct. af danskerne er tilfredse eller meget tilfredse med NemID. Læs mere om NemID og se offentlige tilgængelige statistikker

 

Nemt at anvende og lejerne er glade for løsningen. Nemid fungerer godt især ved underskrivning af lejekontrakter.



Palle Eriksen

PE Regnskaber

At sende kontrakter med signit.dk er nemt og hurtigt. Nemid fungerer godt. Nu slipper jeg for, at lede efter kontrakterne i ringbind.



Lene Adelheid Jensen

Loveastray.dk

Upload af dokumenter og bilag er nemt og man kan samle flere underskrivere til et dokument



Brian Klausen

Thy-Mors Energi

Opret din konto og send dit første dokument inden for 5 minutter